A vendég
Szomszédolás
Mária néniéknél, a József Attilán
Paronai Józsi bácsi és Mária néni, egy kedves és egyszerű idős házaspár, közvetlen szomszédaink voltak a József Attila út 29.-ben. Fogalmam sincs, apámat mi vezette hozzájuk, hacsak az nem, hogy nem volt gyerekük, ezért örömmel vették, ha én is vele tartok. Egy idő után már egyedül szomszédoltam náluk, vagy ha a szüleimnek máshol volt dolguk, átvittek hozzájuk megőrzésre. Józsi bácsiék lakása a miénk tökéletes mása volt, de egész más berendezéssel, és több érdekességet is rejtett. Amit mi előszobának használtunk, náluk társalgóként funkcionált, melyben díszhelyen hatalmas, amerikai színes tévé állt, tetején csipketerítővel, amely a lakásukban visszatérő dekor elem volt. A bácsi keveset beszélt, viszont gyakran néztünk együtt tévét. Különösen kedvelte a háborús témájú filmeket, például a Tavasz tizenhét pillanata című szovjet sorozatot, vagy egy magyar filmet, amelyben Mécs Károly Horthysta katonatisztet alakított, azóta is keresem. Délután a kisszobában szunyókált, ide is vele tartottam, és angol nyelvű National Geographic gyűjteményét böngésztem, amit rokonai küldtek Amerikából. Emellett Ludas Matyi előfizető is volt, és mivel hétéves koromig laktunk ott, nyugodtan mondhatom, hogy az általános iskolát már úgy kezdtem, hogy rendszeres olvasója voltam a "Hátha valaki nem ismeri" c. viccrovatnak, Peterdi Pál történeteinek, és Balázs-Piri Balázs karikatúráinak. Mária néni eközben folyamatosan gondoskodott a vércukrom szinten tartásáról málnaszörppel, frissen sült rétessel, buktával. "Fogyasszál, Andriskám!", de a kisasztalon mindig állt egy kristály tál tele savanyúcukorral, fruttival, és karamellával.
Lajos bácsiéknál, Ságvári körút
Egy szilveszter éjszakát is ott töltöttünk, az elsőt, ahol éjfél után is ébren maradhattam, talán az elsőt, amit bátyám a családtól külön töltött. Míg a felnőttek a nappaliban "buliztak", én a kis szobában egyedül néztem a tévé szilveszteri műsorát, amely azóta is kedvenc szilveszteri időtöltésem. (Értsd: az 1984-es szilveszteri műsor megtekintése.)
Sári néniéknél, Vosztok út
A legnagyobb attrakció vendéglátóinknál egy termetes élő nyúl volt, ami szabadon járt-kelt a lakásban, ahol minden rágható felület, tárgy és vezeték viselte foga nyomát. A vendégségeket többnyire a felnőttektől elvonulva, a kisszobában töltöttem a nyúl társaságában, ahol Singer varrógép, tengeri kagylók, kövek, és különböző, ismeretlen rendeltetésű népművészeti tárgyak izgatták a fantáziámat.
Feri bácsiéknál, Tiszaföldváron
"Könyörgöm, ne hozz bennünket kellemetlen helyzetbe, csak egy kis pörkölt, semmi bajod nem lesz tőle!" – kérlelt anyám ilyenkor. De én hajthatatlan voltam, húst vendégségben sem ettem. Később ez ügyben is feladtam elveimet, amikor már Pesten, egyetemistaként saját jogon is vendégségbe keveredtem, és meguntam a húsevés témájával kezdeni az ismerkedést barátok, barátnők, tanárok, kollégák családjával.
A háziak közül a legérdekesebb Batu nevű boxer volt, mely a bejárat mellett elhelyezett nagy kosárban volt rezidens. Volt két nagy lányuk: az idősebb, Judit ritkábban volt otthon, és ilyenkor is inkább a szülői társaság részét képezte, a kisebb, Zsuzsa viszont szívesen foglalkozott velem, és valósággal imádtam. Ahogy nagyobb lettem, itt is a lemezek felé terelődött az érdeklődésem, amiből szép kollekciójuk volt, először itt böngésztem a Rolling Stones Exile on Main street c. dupla albumának borítóját.
Pancsi néninél Pesten, Koszciuszkó Tádé utca
Grószéknál, Táncsics utca
"Próbálj normálisan viselkedni, itt nem fogják sokáig elviselni a hisztijeidet!" – Az elővigyázatosság alaptalan volt, nem volt szokásom vendégségben hisztizni, legfeljebb, ha túl hosszúra nyúlt, és szerettem volna hazamenni. Anyám az ilyesmit sosem vette zokon, örömmel bontott asztalt rám hivatkozva. Másrészt a házigazdák kifejezetten szívélyesek voltak velem, nem úgy tűnt, hogy idegesítenék őket a gyerekek. Jancsi bácsi fogtechnikus volt, hobbiból kisebb bronz öntvényeket készített. Tudta, hogy szeretek rajzolni, és különösen lovakat, így egyszer felajánlotta, hogy ha rajzolok neki egy lovat, cserébe kiönti nekem bronzból. Vágytam a bronz lóra, de ugyanakkor teljesen leblokkolt a feladat. Mi lesz, ha nem elég szép a rajzom? Akkor is kiönti, vagy csalódott lesz? És ha igen, a bronz ló is csak olyan élethű lesz, mint az én lovam? Nem csoda, hogy a lovacska se papíron, se bronzból nem készült el.
A házaspár stílusa elütött a szüleimétől, nem is értettem, hogy lehetnek barátok. Zsuzsa néni magas, csinos nő volt – bár akkoriban mindenki magasnak tűnt, aki magasabb volt a szüleimnél. Erős sminket, fekete sassoon frizurát viselt, ellentétben anyámmal, aki kicsi volt, mindig rövid hajat hordott, soha sem sminkelt, és szoknyát is ritkán vett fel. Apám a szerkesztőségbe szürke öltönyben, fehér ingben és nyakkendőben járt, ezt szabadidejében lezser öltözködéssel ellenpontozta. Lógott rajta a pulóver, a kopott farmer, évtizedekig ragaszkodott egy kitaposott, kényelmesebb mokaszinhoz. Jancsi bácsi kicsit flegma, magas, korán őszülő férfi volt, aki otthon is elegánsnak tűnt. Ma úgy mondanánk: polgári figura volt, amilyet akkoriban keveset láttam, különösen szüleim ismeretségi körében.
"Nézd, Jancsi, mint szereztem! Vegyek neked is?". De barátja nem volt elbűvölve. "Péterkém, én nem szeretem ezeket a biszem-baszomokat az autóban!"
A legkedvesebb emlék a Grósz-lakásból mégis egy műszaki csoda volt. Jancsi bácsiék izraeli útjukról készült Super 8-as filmet vetítették érdeklődést színlelő szüleimnek. Nincs unalmasabb mások nyaralásáról készült beszámolókat hallgatni, én még őszinte ember voltam, és nehezen tudtam ezt palástolni. "Nézd csak, van itt neked valami.." – terelt a tágas, könyvespolccal berendezett hall felé a házigazda. "Tedd ezt fel a füledre...itt bekapcsolom, szól?" És szólt. Talán az első Walkmanek egyike, Sony, ezüst színű, puha tokban, azóta is keresem a pontos típust. Korábban soha nem láttam ilyet, de még kazettás magnót sem kapcsoltam be egyedül. Megtiszteltetést éreztem, hogy ezt a drága és érzékeny holmit rám bízták.
"Grósz Károlyt??"
"Ugyan, kérlek, a Jánost."
Simon Feri bácsiéknál, a Művésztelepen
A csecsemőkorból ismerős Sztálin-barokk alaprajzok, az óvodáskor PVC illatú paneljei, vagy a nagy belmagasságú polgári lakás eleganciája sem versenyezhetett a Művésztelep varázsával. Egy hatalmas kert vadul burjánzó növényzettel, ahová csak kiválasztottaknak volt bejárásuk, ahogyan szüleim révén nekem is. Romantikus stílusú, patinás század eleji műteremlakások tornáca, hűvös műtermek, poros deszkapadlók, hatalmas üvegfelületek, télen is szikrázó északi fények. És egy romantikus műrom, azaz egy romos torony, ahova nem szabad belépni, mert szüleim intése szerint tele van kakilva - de mégis beléptünk, és nem is egyszer beleléptünk.
Szüleim barátságai művészekkel a hatvanas évekre nyúltak vissza. A bohém, zorbai alkatú szobrász, Simon Feri bácsi műterme volt leggyakoribb célpontunk. Vendéglátónk mindig büszkén mutatta aktuális munkáit, de a régiek makettjei, vázlatai is ott sorakoztak a jó szagú műteremben, a vendéglátás helyszínén. Számos nagyobb, köztéri alkotása ismert, de én legjobban a kisplasztikáit szerettem. Hatalmas követ vékony dróttal vonszoló két apró ember, lebegő, lakatlan szigetnek tűnő kövön integető alak, Karinthy létráin egyensúlyozó artista, mind az emberi kétségbeesést, kiútkeresést, túlélési ösztönt formázták meg. Szüleimnek szánt ajándéka, a "Szárnyas Niké", azaz fej nélküli, szárnyas bronz női torzó minden lakóhelyemre elkísér. Simonéknál is vetítettek, a félhomályban Feri bácsi lelkes élménybeszámolókat tartott meditterán tájakon készült diák mellett, Rózsa néni pedig sztoikus mosollyal kente a szendvicseket. Közben, ha kedvem volt, elkóboroltam a vadregényes kertben. A társaság jót nevetett, amikor szomszédjuk, Szabó László szobrászművész nem eléggé méltányolta, hogy meglovagoltam közös teraszukon álló kos szobrait.
A háziak közül a legérdekesebb nagyfiuk, Bocsi volt, aki a Vörösmartyn, magyar flotta tengerjáró hajóján szolgált. Ennél izgalmasabb foglalkozást akkor el sem tudtam képzelni, feltett szándékom volt, hogy a nyomdokaiba lépjek. Ha épp otthon volt, türelmesen fogadta ezzel kapcsolatos érdeklődésemet. Az sem szegte kedvem, hogy Bocsi szerint a tengerészélet nem volt olyan változatos, ahogy képzeltem. Végül mégis fel kellett adnom álmaimat, amikor előbb a tengerész képzés szűnt meg a Műegyetem közlekedésmérnöki karán, majd a magyar flotta is leszerelt, Bocsival együtt, aki eleinte nehezen találta a helyét a parton.
Az évtizedes barátság apám és Feri bácsi között a rendszerváltás idején hosszabb időre megszűnt, hogy aztán – természetesen apám kezdeményezésére – Feri bácsi halála előtt nem sokkal látványosan kibéküljenek. A hiátusz alatt is gyakran hallottunk róla. Egyszer a Művésztelepen garázdálkodó hatalmas bagoly támadta meg, életveszélyes sérüléseket okozva az idős művésznek. Később tűz ütött ki a műtermében, amikor valamit hegesztett, és életművének jelentős része porrá égett, ami az elképzelhető legnagyobb veszteség egy idős művész számára. Nem tudom, mennyire kárpótolta, hogy az utolsó pillanatban egy régi barátságot sikerült megmentenie.
Berényi Feri bácsiéknál, a Művésztelepen
A másik művész barát, a festő Feri bácsi születésemkor állítólag így nyilatkozott rólam: "Ebből a gyerekből még lesz valaki!" – Ma már nyugodtan elmondhatjuk, hogy nem vált be a jóslata, de akkor is kedves gesztus volt, gyakran idézem én is, számomra kedves emberek újszülöttjeit méltatva, függetlenül attól, hogy mit gondolok a jövőjükről. Feri bácsi svájci sapkájával, oldalra fésült, félhosszú hajával, nagy csodálkozó szemeivel és tűnődő mosolyával a "festő" archetípusát testesítette meg számomra. Két kislányukkal a műromhoz legközelebb eső épületben laktak, ahol kevésbé a műteremről, inkább a tornácon üldögélésről, beszélgetésről vannak emlékeim. Gyermekkoromat mégis végigkísérték kiállításai, és néhány műve, amelyek a lakásunk díszei voltak. Két Don Quijotét ábrázoló tusrajza örökségemül jutott, ha ismert volna felnőttként, akár azt is mondhatta volna, hogy ezeket direkt nekem szánta.
A kilencvenes években részint a Simon Feri bácsi által okozott tűz, részint a százéves épületek általánosan leromlott állaga miatt ki kellett költözniük, amit Feri bácsi nehezen viselt. Sokáig nem is volt műterme, amíg Pesten egy bérház tetőterében ki nem alakított egyet magának, ezután nem is tért vissza többet Szolnokra. Amikor újra jártam a műtermében, a Berényi családot már nem találtam otthon.
A kilencvenes években a Művésztelep felújítása elkezdődött, de elhúzódott, a Berényi műtermét is magába foglaló épület állapota lassanként a mellette álló műroméval vetekedett. Ezt a helyzetet használta ki Sárkány Sándor képzőművész, a később hírhedté vált sevillai Sámándob ötletgazdája, és önkényesen beköltözött az üresen álló lakásba, nagy felzúdulást keltve a telepen dolgozó zömmel idős művészek körében.
Sárkány művészetét nem értékeltem olyan nagyra, mint Feri bácsiét, bár mottója kedvenc festőmtől, Pabló Picassotól származott: ”Tizenkét évesen úgy rajzoltam, mint Raffaello. De egy egész élet kellett ahhoz, hogy megtanuljak úgy rajzolni, mint egy gyerek” – Ő ezt úgy értelmezte, hogy a Picassóéhoz hasonlóan hosszú és fáradtságos életutat átugorhatja, ha felnőttként egyből az óvodások krix-kraxainak stílusában fogalmazza meg vízióit. Az viszont vitathatatlan, hogy felrázta a szolnoki művészeti életet, amelynek termése addig csak a Képzőművészeti Alap által működtetett Aba-Novák teremben, illetve a szolnoki Galériában rendezett évenkénti tárlatokon jelent meg. Sárkány ezzel szemben az ipari műemlék belvárosi víztorony tetejéről lógatta ki vásznait, és a Művésztelep addig elzárkózó közegét is megnyitotta közönsége számára, azzal, hogy rozoga – egyesek szerint életveszélyes – műteremlakásban happeningeket tartott, a műromban is kiállításokat rendezett. ("Nem baj, eddig is tele volt szarral az a torony"– kommentálta apám). Egy ilyen happeningen jártam nála egyetemista koromban, amikor az azóta halhatatlan legendává vált budai rajztanár és dalnok, Cseh Tamás volt a vendége.
A Művésztelep végül intézményesedett, Sárkány nyomdokain nyári fesztivált, a korábban ott álló vár megmaradt történeti örökségéhez képest túlméretezett látogatóközpontot, és ezzel egy minden eddiginél nagyobb és tájidegenebb műromot kapott, amelyben már kulturáltan végezhetik szükségüket a látogatók.
Az utolsó szomszédolás Tóthéknál
A fiatal házaspárt két kislánnyal még a József Attila úti lakótelepen ismertük meg, majd újra szomszédaink lettek a Május 1. utcában, ezáltal ők képviselték a folytonosságot szomszédolásunk történetében. Egy szocialista nagyvállalat vezérkarának társasházába költöztünk be, velük együtt kakukkfiókaként, alighanem politikai kapcsolatoknak köszönhetően, ezért természetes szövetségeseink lettek a lakóközösségben. A generációs szakadék ellenére szüleim legközelebbi barátai, szinte családtagok lettek, a nálam nem sokkal fiatalabb két lány pedig a ház többi gyereke között is legjobb pajtásaim. Mindennapossá vált a szomszédolás, szinte együtt éltünk, egymás rokonait is megismertük. Csak egy fal választott el bennünket, amin nem csak a kisebbik lány fuvolájának hangja hallatszott át, hanem az én zongora klimpírozásom, lemezjátszó bömböltetésem, később első próbálkozásaim az elektromos gitárral, ami néha próbára tette a barátságot.
Hogy ez mennyire fontos volt a szüleimnek, jól szemlélteti, hogy amikor a barátságnál gyengédebb érzelmek is ébredtek bennem a nagyobbik lány iránt, anyám szükségét érezte, hogy először és utoljára komolyabban is beszéljen velem az érzelmi életemről.
"Mondd csak kisfiam, az iskolában nincs most olyan kislány, aki tetszik neked? Tudod, szép dolog a szerelem, de nem tart örökké. És amikor elmúlik, néha oda a barátság is. És tudod, ez a barátság fontos, nekünk legalábbis.. Én nem tilthatom meg neked, de ez nem csak afféle fellángolás? Szerinted meddig fog tartani? És utána mi lesz?" Aggoldalma olaj volt a tűzre, ha lett is volna bennem kétség, egy ilyen lelki fröccs után már fel sem merült bennem, hogy a szomszéd lakásnál messzebb keressem a szívem hölgyét és meg is találtam. Tartott, ameddig tartott, de rajtunk nem múlott: A barátság megmaradt, legalábbis szüleink között.
A szomszédolásnak viszont enélkül is vége szakadt, amikor Tóthék elköltöztek a kertvárosba, hátrahagyva a miénkkel szimmetrikus lakásukat új és kevésbé rokonszenves lakóknak. Én akkor már a nagyvárosban szomszédoltam, de apámat megviselte, hogy le kellett mondania élete egyetlen társas hobbijáról, különösen, amikor egyedül maradt. Voltak próbálkozásai, nyáron a börzsönyi nyaralótelepen, vagy otthon, régi barátságokat felelevenítve. Nehezen találta partnereit, kortársai közül sokan meghaltak, a fiatalabbak a családjuk felé fordultak. A baráti kapcsolattartásnak ez módja is kihalóban volt, az emberek jobban őrizték a privát szférájukat, mint az ő fiatal korában. Ő sem akarta már igazán, tudta, hogy a vendégségeknek anyám elengedhetetlen tartozéka volt. Ennek ugyanis alapvető protokolláris eleme a házigazda visszahívása, de nélküle ennek se értelme, sem realitása nem lett volna.
Legkitartóbb szomszédaink, Tóthék, egyszer ebédre várták kertvárosi otthonukba, amit nagy örömmel fogadott. Ha valaki, akkor ők évtizedes tapasztalatból tudták, milyen az igazi vendégség, ahogy apám képzelte: olyan, mintha anyám is ott ült volna köztük, hiszen mindannyian ismerték és szerették. Apám kérte, hogy én is tartsak vele. Örömmel mondtam igent a lehetőségre, hogy felidézzük a régi vendégségek hangulatát, és a hosszú éveket, amíg a fal két oldalán szinte egy nagy közös családban éltünk.
Nagy csalódás volt, amikor a házigazdák az utolsó pillanatban mégis lemondták a látogatást, és helyette egy közeli étterembe invitáltak ebédre, hogy aztán rövid, kicsit formális beszélgetés után rendezzék a számlát és hazasiessenek. Apám kelletlenül piszkálta az ételt. Tudtuk, a vendégségek kora elmúlt. De nem nyomtalanul, vendéglátóink közül sokan elköltöztek, vagy meghaltak már, ahogyan szüleim is, gondolatban mégis bármikor végig tudom járni lakásaik minden zugát, és otthonosan érzem magam bennük.
Comments
Post a Comment